Deze supermarkt heeft geen verpakkingen

toonbank original unverpackt vork magazine

Vergeet Marqt of Ekoplaza. De echte eko-minded shopper kan naar Original Unverpackt. Deze supermarkt heeft geen verpakkingen. Je moet er alleen wel een stukje voor rijden, de winkel vind je namelijk in Kreuzberg, Berlijn. Er is geen papier of plastic tasjes, of eigenlijk helemaal geen tasjes van welk soort dan ook. Deze supermarkt gaat voor nul komma nul afval, door klanten precies dat te laten kopen dat ze ook echt nodig hebben, waardoor de hoeveelheid afval ook bij hen afneemt.

Original Unverpakt was de eerste ‘zero-waste’ supermarkt van de wereld

Original Unverpackt heeft geen producten van populaire merken, in plaats daarvan, verkopen ze voornamelijk biologische producten. Ze bevoorraden de winkel doormiddel van een bulk dispensersysteem (is dat een woord?), en verkopen zo een groot assortiment aan fruit, groente, noten en zaden. Zelfs shampoo en melk wordt in deze winkel via hervulbare containers verkocht.

Sara Wolf en Milena Glimbovski zijn de bedenkers van dit afvalvrije concept

Het idee komt van oprichters Sara Wolf en Milena Glimbovski. Zij waren ervan overtuigd iets ‘onmogelijks’ te creëren. Door een crowdfunding campagne is de winkel er uiteindelijk gekomen en was het tijd om de traditionele winkelbeleving aan te pakken. De winkel wil het afval door verpakkingen verminderen door zelf te stoppen met het bijdragen eraan. Hiermee geven ze een signaal af naar de rest.

En zelfs voor de prijs zou je het niet hoeven laten. Sommige producten zijn namelijk goedkoper dan die in je normale supermarkt. Natuurlijk blijven een aantal producten van de verpakkingsloze supermarkt duurder. Dat komt vooral omdat ze biologisch zijn. Maar veel producten zijn zeker vergelijkbaar, zo niet goedkoper dan de standaard supermarkt. Het ”fill your own container” idee kan klanten geld besparen door te voorkomen dat ze teveel geld uitgeven aan eten. Klanten kunnen hun eigen bakjes en zakjes meenemen en betalen alleen naar het gewicht van het product.

Hoewel velen denken dat dit duurzame supermarkt model een kleine kans van slagen heeft, is het toch een goed initiatief om awareness te creëren. En misschien een eerste aanzet tot meer alternatieven voor verpakkingen. Je hoeft trouwens niet echt zo ver te rijden om een verpakkingsloze supermarkt te vinden, alleen nog even wachten. In september opent de Nederlandse variant Bag&Buy haar deuren in Utrecht.

Bron: plaidzebra.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>