Twee ons groente en twee stuks fruit?

blendermetfruit

“Nederland eet onvoldoende fruit, groente en vis” kopt het RIVM 23 april 2015.
Die conclusie is gebaseerd op de huidige richtlijnen gezonde voeding van de Gezondheidsraad (twee ons groenten en twee stuks fruit, 2x per week vette vis). Medio 2015 komt de Gezondheidsraad met nieuwe richtlijnen gezonde voeding, het is dus afwachten in hoeverre deze gaan afwijken van de huidige. Op de website van de Gezondheidsraad kun je de voortgang bekijken.

Overigens verschilt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van voedingstoffen per land. Ook wat betreft de aanbevolen inname van groente en fruit zie je wereldwijd grote verschillen, vooral naar boven toe bijgesteld.

Twee ons groente en twee stuks fruit?

‘Twee ons groenten en 2 stuks fruit is veel te weinig’ concludeert bijvoorbeeld een Engels onderzoek van het University College in Londen dat vorig jaar werd gepubliceerd in the Journal of Epidemiology & Community Health. Uit dit onderzoek blijkt dat de norm eigenlijk omhoog moet naar 375 gram groenten en 300 gram fruit.

Het onderzoek meldt o.a. dat mensen die dagelijks 5 porties groenten (375 gram) en 300 gram vers fruit eten, zo’n 42 procent minder kans hebben om vroegtijdig te overlijden dan mensen die minder gezond eten.

De onderzoekers analyseerden acht jaar lang de eetgewoonten van 65.000 Engelsen uit de Health Survey for England en relateerden dit aan de doodsoorzaken.

Start met smoothies!

Een makkelijke manier om je groente en fruit inname te verhogen is het dagelijks drinken van een verse groente- en fruitsmoothie.

Begin met de aanschaf van een goede blender, juicers verwijderen de vezels uit het product die juist belangrijk zijn voor ons lichaam. Het algemene advies is om 30-40 gram vezels per dag te eten en met het drinken van een smoothie ben je dan al een heel eind op weg.

Wat belangrijk is bij de aankoop van een blender is het vermogen en de kwaliteit van de messen. Schaf een blender aan die ijs kan crushen. Dat zijn meestal blenders vanaf zo’n 600 watt. De sterke messen zorgen dat ervoor dat de blender ook hardere groentesoorten of bevroren groente en fruit goed kan fijnmalen. Ook het zelf maken van notenmelk gaat makkelijk met een blender van groot vermogen.

Naast een blender heb je uiteraard de ingrediënten nodig voor de smoothie. Dit zijn over het algemeen:

–       Groente en fruit
–       Gezonde vetten (oliën, noten, zaden)
–       Kruiden, kiemen en specerijen
–       Overige natuurlijke ingrediënten (zoals mineralen, stuifmeelpollen etc.)
–       Water

Mix en match naar hartelust met de ingrediënten en ontdek wat jij het lekkerst vindt. Klaar voor je smoothie challenge?

Bronnen:

www.gezondheidsraad.nl

Journal of Epidemiology & Community Health

www.rivm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>