Vitamine D, aanvullen of smeren?

kind-zonnebrand-vork-magazine

De zon is onze belangrijkste bron voor vitamine D. Een vitamine die veel goeds doet voor onze gezondheid. Het zorgt voor stevige botten en tanden en speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem. Een gebrek aan vitamine D kan leiden tot een breed palet aan gezondheidsproblemen: van ontstekingen en depressie tot auto-immuunziekten en osteoporose. Met diezelfde zon moeten we ook voorzichtig zijn om verbranding van de huid te voorkomen, want dat kan weer kan leiden tot huidkanker.

Hoeveel zon is voor jou gezond?

Door je in te smeren met een zonnecrème, voorkom je verbranding van de huid, maar blokkeer gelijktijdig ook de aanmaak van vitamine D. Hoeveel zon jouw huid nodig heeft om voldoende vitamine D aan te maken of hoe snel je verbrand hangt af van diverse factoren als:

  • Het tijdstip waarop je in de zon zit
  • Waar op de wereld en op welke hoogte je in de zon zit (zie dateandtime.org om je geografische locatie op te zoeken)
  • Welk huidtype je hebt
  • De ondergrond (lig je op het strand of fiets je op asfalt?)
  • Het percentage huid wat blootgesteld wordt aan de zon (lig je in je zwemkleding of zit je op een bankje met je gezicht in de zon?

Vitamine D, aanvullen of smeren?

Dankzij sponsoring van de Europese commissie en The research Council of Norway kun je op deze website gratis berekenen na hoeveel tijd je huid gaat verbranden en hoeveel zon je nodig hebt om voldoende vitamine D aan te kunnen maken.

Voor mijn huidtype (op 2 juli 2015 vanaf 14.30 op het strand van Bloemendaal aan Zee) gaf de zon me in 20 minuten de kans om (1000IE) vitamine D aan te maken en was het verstandig me binnen 49 minuten in te smeren om niet te verbranden.

Bronnen voor Vitamine D

Naast de zon komt vitamine D van nature voor in vette vis (zoals haring, zalm en makreel), vlees, eieren en roomboter. Ook wordt vitamine D kunstmatig toegevoegd aan diverse bewerkte producten zoals margarine en notenmelk  of kun je het slikken als supplement.

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

In de wetenschap is er momenteel veel discussie over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine D en de eventuele suppletie ervan. De meningen variëren van 400 tot meer dan 2500 IE per dag. Ook verschilt de ADH voor vitamine D, net als voor veel andere essentiële nutriënten, van land tot land.

In Nederland adviseert de Gezondheidsraad een ADH van 10-20 mcg (=400 tot 800 IE) afhankelijk van leeftijd. Suppletie adviseert men alleen voor bepaalde doelgroepen (kinderen, ouderen en mensen met een donkere huidskleur).

Bronnen:

Zardoz.nilu

Voedingscentrum

Geografische gegevens opzoeken:

Dateandtime

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>