Voordelen van Chia zaden

chiazaden

Chia zaden zijn voor de Maya’s en Azteken al eeuwen een normale voedingsbron. Vandaag de dag, trekken ze ook onze belangstelling om hun voordelen voor de gezondheid en het gebruik in de keuken. Chia zaden blijken namelijk een rijke bron aan voedingsstoffen en antioxidanten.

Jen Hathwell – Underground Health

Top 10 Voordelen van Chia zaden op onze Gezondheid

OMEGA 3 VETZUREN

Chia zaden zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, vooral omega-3 vetzuren. Het lipide profiel van chia zaden bestaat uit 60 procent omega-3 vetzuren, waardoor ze één van de rijkste plantaardige bronnen is van deze vetzuren. De omega-3 vetzuren in chia zaden kunnen ontstekingen helpen verminderen, de cognitieve prestaties verbeteren en een te hoog cholesterol verminderen.

VEZELS

Vezels worden geassocieerd met het verminderen van ontstekingen, het verlagen van het cholesterol en het reguleren van de darmfuncties. Chia zaden zijn een uitstekende bron van vezels, met maar liefst 10 gram in slechts 2 eetlepels. Dat is één derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels per dag.

ANTIOXIDANTEN

Chia zaden zijn rijk aan antioxidanten die helpen het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen, veroudering en kanker. De hoge antioxidant profiel helpt hen ook een lange houdbaarheid. Ze gaan bijna twee jaar zonder koeling.

MINERALEN

Twee eetlepels chia zaden bevatten 18 procent van de ADH voor calcium, 35 procent voor fosfor, 24 procent voor magnesium en ongeveer 50 procent voor mangaan. Deze voedingsstoffen helpen mee aan het voorkomen van een te hoge bloeddruk en de handhaving van een gezond gewicht, daarnaast zijn ze belangrijk voor energiemetabolisme en een deel van de DNA-synthese.

OVERVERZADIGING

Verzadiging is het gevoel van vol en tevreden, waardoor je niet naar voedsel verlangt tussen de maaltijden door. Chia zaden helpen hier bij door de combinatie van eiwitten, vezels en doordat het een gelei wordt als het vermengt wordt met vloeistof.

GLUTENVRIJ

Chia zaden bevatten geen gluten of granen.

EI VERVANGER

De buitenlaag van chia zaden zwelt wanneer het gemengd wordt met water. Dit kan gebruikt worden in plaats van eieren om het cholesterol te verlagen terwijl het de voedingswaarde verhoogt. Om het te maken meng je 1 eetlepel chia zaden met 3 eetlepels water en wacht je 15 minuten.

MAKKELIJK VERTEERBAAR

In tegenstelling tot lijnzaad, die ook veel omega-3 vetzuren, vezels en mineralen bevatten, hoeven chia zaden niet te worden gemalen om verteerbaar te zijn.

DYSLIPIDEMIE

Een studie gepubliceerd in het “British Journal of Nutrition’ toonde aan dat chia zaden als een bron van vet de triglyceriden en cholesterolgehalte kunnen verlagen terwijl het de ”goede” cholesterol verhoogt.

BLOEDSUIKER REGULATIE

Chia zaden kunnen een belangrijke rol spelen in de regulering van insuline niveaus. Ze kunnen insulineresistentie verminderen en abnormaal hoge niveaus van insuline in het bloed verlagen.

Copyright VORK magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>